De cultuur in de advocatuur is blijvend veranderd – Drie jaar verder, de medewerkers zijn terug. Het leveren van kwaliteit blijkt niet locatie gebonden. In 2020 tijdens de pandemie werd er vergaderd vanuit de slaapkamer, de woonkamer of vanuit een kantoorruimte thuis. Waar sommige van jullie het thuiswerken al hadden omarmd, bleef in de advocatuur fysieke aanwezigheid nog altijd de norm.

Hoe staat het er nu voor met advocatuur, mogen mensen nog steeds thuiswerken of hanteren zij een streng beleid? De advocatie ging in gesprek met meerdere advocaten van diverse kantoren om antwoord te krijgen op deze vragen.

Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor jou op een rij:

Verschillende advocatenkantoren in Nederland hebben hybride werken geïntroduceerd en daarbij hanteren diverse Nederlandse en Internationale kantoren de volgende regel: minimaal drie dagen per week op kantoor werken en twee dagen thuis. Vanaf eerstejaars medewerkers geldt de meerdan-50%-regel: je bent meer dan de helft van je werktijd op kantoor.

Bij een groot internationaal kantoor zeggen ze: ‘Ons werk vindt plaats waar de klant het beste bediend wordt. Wanneer je waar werkt, hangt af van de activiteit en van de wensen van de klant. Daarbij hanteren zij de 2-2-1-regel: je bent minimaal twee dagen per week op kantoor, je mag twee dagen thuiswerken en één dag vul je in overleg in. Junior associates zijn in verband met hun opleiding vaker op kantoor’.

’Startende advocaten en kandidaat-notarissen mogen de eerste zes maanden in principe niet thuiswerken. Op kantoor kunnen we ze beter begeleiden en opleiden en ‘landen’ ze sneller binnen hun team.’

Bij een van de magic circle firms bieden ze mensen graag de mogelijkheid om thuis te werken. Wel verwachten zij dat er per dag op iedere afdeling een goede mix van ervaringsjaren aanwezig is. In de praktijk zien we vaak één of vaste kantoordagen, zodat mensen zo min mogelijk hybride vergaderen en zoveel mogelijk collega’s ‘in het echt’ ontmoeten.

Flexibiliteit van de werkgever

Toch verwachten nieuwe medewerkers ook flexibiliteit van hun werkgever. ‘Hybride werken wordt gezien als een vanzelfsprekende arbeidsvoorwaarde. Medewerkers vinden het belangrijk dat ze hun werk kunnen combineren met hun leven buiten kantoor.’

Wellicht niet heel verassend dat de maandag, dinsdag en donderdag op alle kantoren de drukste dagen zijn. Woensdag én vrijdag zijn favoriete thuiswerk- of parttime-dagen.

Wat valt op?

Veel kantoren investeren in ontmoetingsplekken. Zo kunnen mensen elkaar makkelijker opzoeken. Nu mensen elkaar niet dagelijks in het echt zien, besteden veel kantoren extra aandacht aan gemeenschappelijke activiteiten. Daarbij kreeg de interne communicatie een boost.

Een van de magic circle firms lanceerde een maandelijkse talkshow met medewerkers als gasten en publiek. ‘Wij vinden het belangrijk om extra aandacht te besteden aan onderlinge verbinding. Ook in hybride vorm moet ons kantoor een aantrekkelijke omgeving zijn waar mensen zich goed voelen. Dan presteer je ook het best.’

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden in de advocatuur? Neem contact op met Legal Hunter Rachid.

Bron: Advocatie

Meer weten?

Neem contact op met Rachid

Rachid el Bakuri

Rachid is na zijn rechtenstudie gestart bij een groot Nederlands advocatenkantoor op de Amsterdamse Zuidas. Hier was hij werkzaam binnen de praktijkgroep Bank- en Effectenrecht en participeerde voornamelijk in obligatietransacties. Na verloop van tijd merkte Rachid dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging, ditmaal buiten de advocatuur. Hij is vervolgens bij een kleinschalig recruitmentkantoor in Amsterdam begonnen en heeft daar de mogelijkheid gekregen op om juridische tak op te zetten én met succes! Rachid heeft een concrete focus op de advocatuur, het notariaat en de fiscaliteit. In maart 2018 is Hunter Recruitment opgericht en is graag jouw partner in de zoektocht naar een geschikte werkgever of kandidaat binnen legal, zorg en finance.

Rachid 0610542289 rachid@hunter-recruitment.nl