Onlangs heeft Mr., een platform voor juristen, onderzoek gedaan naar de invloed van de coronacrisis op het maken van een overstap binnen de advocatuur onder juristen. Zo had corona in bijvoorbeeld bijna 45 procent van de gevallen gevolgen voor het sollicitatieproces en bestond zelfs 10 procent uit een geheel digitale procedure. Voor de een is dit geen belemmering terwijl het voor de ander onvoorstelbaar is om digitaal een sollicitatieprocedure te doorstaan. Daarbij kun je jezelf nog afvragen of het goed voelt om vanuit huis een nieuwe positie te vervullen en via videogesprekken je collega’s te leren kennen.

In de praktijk gaat het anders

Tijdens een sollicitatieproces lijkt het er toch heel anders aan toe te gaan. Kantoren geven vaak de voorkeur om na een digitaal kennismakingsgesprek toch een fysieke ontmoeting te bewerkstelligen waarbij de coronamaatregelen in acht worden genomen. Daarbij geven verschillende juristen aan het juist wel fijn te vinden dat het eerste kennismakingsgesprek vaak digitaal plaatsvindt, omdat het minder tijdrovend en makkelijker in te plannen is. Door het thuiswerken is het ook makkelijker geworden om tijdens het werk zo’n gesprek te voeren. Het kan namelijk even tussendoor, zonder dat je er uren voor hoeft op te nemen of een werkgever dit hoeft te weten. Ook kan een digitaal gesprek de drempel verlagen, omdat je bijvoorbeeld je aantekeningen bij de hand kunt houden.

Zal het wel goed blijven gaan binnen de advocatuur?

Een overstap in tijden van corona kan extra spannend voelen. Verschillende deelnemers aan het onderzoek van Mr. geven aan vertrouwen te hebben dat het goed blijft gaan in advocatuur, ook tijdens de coronacrisis. Het werk bij de kantoren blijft binnenstromen en er lijkt geen sprake meer te zijn van een zogenoemde dip. Daarbij valt wel bij veel kantoren het sociale aspect weg door de maatregelen rondom de pandemie. Er zijn advocaten die hebben aangegeven dat zij hierdoor zijn gaan nadenken en erachter zijn gekomen dat het werk bij hun huidige kantoor niet veel uitdaging meer kent. Het wegvallen van de sociale aspecten op de werkvloer heeft voor juristen de beslissing om over te stappen in verschillende gevallen dan ook versneld. De werkzaamheden lijken zonder de borrels, lunches en fysieke vergaderingen duidelijker te worden blootgelegd.

Een digitale inwerkperiode?

De eerste periode bij kantoren verschilt enorm. Bij grote internationale kantoren zie je veelal dat dit voornamelijk digitaal wordt georganiseerd, enkele uitzonderingen daargelaten. Bij de kleinere kantoren zie je daarentegen vaak dat er een middenweg wordt gevonden waarbij er belangrijke afspraken op kantoor worden ingepland. Toch is er in deze tijd veel mogelijk, waardoor zelfs een grotendeels digitale inwerkperiode niet als negatief hoeft te worden beschouwd. Een bijkomend voordeel daarvan is de reistijd die het makkelijker maakt om bij een nieuwe werkplek aan de slag te gaan verder van huis.

Geen medewerker gevonden